Saturday, July 18, 2009

Analogy: satu analogus Rainbow Jar Syndrom

.


Tadi berbincang dengan kawan-kawan tentang projek terbaru. Tercerita jugak tentang satu syndrom ni.

Kenapa staff kat kompeni ni tak nampak menyerlah di dalam tapi bila dah keluar di colet oleh kompeni lain, semuanya perform gila-gila, tiba-tiba keupayaannya menyerlah. Apa yang berlaku?

Aku punyai teori, suppressing namanya. Analoginya begini:

Ada 7 bebola benang baldu berbulu panjang setiap satunya mewakili satu warna dari warna-warna pelangi. Kesemuanya dimasukkan ke dalam satu balang kaca yang kecil. Jadi, kesemua bebola itu tadi bersesak-sesak di dalam balang bagi membentuk warna pelangi.

Oleh kerana bebola tadi bersesak-sesak, bulu-bulu benangnya tak berkembang gemuk dan tak gebu tetapi kemek semacam je. Apabila dikeluarkan salah satu bebola itu, bulu-bulu benangnya tiba-tiba meng'apam', meng'gebu'. Cantik. Begitu juga jika dikeluarkan bebola bulu yang lain.

Kalau dikeluarkan satu bebola itu dari balang kaca, ianya akan jadi cantik tetapi balang tadi kekurangan satu warna dan pelangi tidak menjadi.

Dan analogi itu aku namakan: Nizam's Rainbow Jar Syndrom.







.

10 comments:

addyaholix said...

analogi ko macam menarik bang. aku mula nak cuba cari idea cipta analogi aku sendiri bang.

.
.
.
.
.
.
.
.
.

aku bayang melungsur atas pelangi.

ashley said...

Sebut bebola benang bulu, aku terbayang seekor Garfield yang asyik merenung bola benang bulu..
.
.
.
.
.
.
.
.
biarpun benang bebulu itu cukup indah seperti pelangi namun..si GARFIELD ni asyik ketiduran..
.
.
.
.
DASAR PEMALAS!!

.
.
ha ha ha
.
.
.
GARFIELD tu kan kucing..

tasikmerah said...

analogi, analogi jugak. tapi sebut2 apam nih..... pasal apa ntah gua mcm nk terasa nih!

hahaha... :p



.

Nizam.Ariff said...

Addy,
Cepat cipta analogi kamu. Nanti boleh terkenal...
Mulakan dengan analogi tak boleh tidur tapi mata mengantuk.

Ashley,
Garfield bulu gebu bleh buat bantal peluk.

TM,
Bukan nakbuat-buat cerita la, tapi masa aku tulis 'apam' tu, memang aku teringatkan kamu. Entah kenapa yek? hehehe

addyaholix said...

tak boleh tidur tapi mata mengantok?
masalahnya aku ni nak tidur tapi mata tak mengantok bang. haha!

aku ingat bila ko tulis "apam" tu ko bayang diri sendiri. haha!

jangan marah bang nizam. haha!

Nizam.Ariff said...

Addy,
Mana ada... Aku pejal.
Aku macam sate Hj. Samuri lepas kena bakar... panas, berketul-ketul dan meleleh minyaknya... yuummmy!

Precious said...

Bagus analogi tu. And, at the end of the rainbow, there's a pot of gold.

Nizam.Ariff said...

Precious,
Pernah didekati tapi dia menjauh. Bila lah nak kaya macam tu...

kakpah said...

betullah analogi kau tu. Akak setuju je.. hehe.. (ni komen orang tengah malas nak bepikir)
.
.
mata aku dah mengantuk weh.

Nizam.Ariff said...

Kakpah,
No argument is the best argument... hahaha

Papan Iklan

Papan Iklan
Homestay. Klik Imej

Join

BlogMalaysia.com