Monday, September 28, 2009

Sabun Chap Kapak ... bukan dongengan si tua.

.

Aku dah lupa bilakah kali terakhir aku guna sabun ini. Dan baru-baru ini, aku terjumpa di sebuah pasaraya di ceruk kampung...







Kepada yang masih berhingus meleleh sekarang ini, sabun cap kapak tidak mungkin sinonim dengan dunia rawatan kecantikan zaman ini. Mana mungkin sinonim kerana nama-nama adunan tersebut telah dikomersialkan dengan ikon-ikon terkini dan saintifik. Kadangkala, sengaja gunakan perkataan Eropah... De Itu... D' Ini... ceh!


Kalau ada perkataan Malayu pun, ianya telah menjadi bahasa 'teknikal' setelah digabungkan 2-3 perkataan lucah dan syahwat... luPau (Lucah lampau) atau PayuDa... , yang DBP tak boleh nak saman.






.

20 comments:

xiiinam said...

Ada ka lagi sabun ni?
Ha..ha..ha..




Dulu...ckLah sengaja jatuhkan sabun ni ke dalam kolam...sebab nak suruh bapak beli sabun LUX..he..he..

Cikgooden (Selumbar Emas). said...

pergh...ada lagi sabun tu...ha ha ha...lama tak tgk, haih.

ashley said...

Nizam,
sabun ni bukan ke untuk basuh kain ke?
he he he
sebelum ada FAB BERBUKU laaa..
.
.
.
seingat ingat aku laaa..
aku guna untuk basuh kain dan basuh kasut dulu dulu nih...SIAP DIPOTONG POTONG LAGI.

ashley said...

Sapa pakai sabun cop POPINJAY?
he he he

AZANI said...

sabun kapak,ni sebenarnya sekawan dengan cap buruh warna cokelat muda,sepapan panjang..

kakpah said...

kilang sabun ni dah gulung tikar ke.. sebab orang dah tak pakai lagi.

Insyirah said...

Errr...saya memang tak kenal sabun ni. Bukan zaman saya. Tapi, at least kenal di sini. Hehehe.

tasikmerah said...

opah aku pakai lagi sabun nih.... satu yg bagus, kalau ada kesan kotoran yg maha degil, cuba sental dgn sabun nih... mesti hilang.



.

Nizam.Ariff said...

Cklah,
Sabun LUX tu dah dikira tahap mewah tu, kalau pakai pun seminggu sekali je.. hahaha


Cikgooden,
Masih ada lagi... tapi aku tak tahu dia orang guna untuk basuh apa... setakat ni, aku tak nampak pun kat rumah-rumah sedara mara dan kawan2...

Ashley,
Sabun ni serbaguna, kak. Ada jiran dulu guna sabun ni untuk basuh periuk. Ada juga yang guna untuk sabun mandi...

Popinjay? Aku pernah pakai dulu... tapi, bila dah pakai separuh, buih dia tak banyak la...

Azani,
Yang tu aku tak pernah jumpa... lu lagi otai la bro.. hahaha

Kakpah,
Tapi masih ada kat kedai runcit.. mesti ada lagi kilang tu..

Insyirah,
Kalau jumpa, beli la satu.. sekadar mendalami kehidupan kami yang lampau... hehehe


TM,
Kalau budak-budak yang degil, sental je dengan sabun ni... mungkin boleh kut... hahaha

honeyman3000 said...

Kami pembekal sabun Cap Kapak dan Buruh.

Penghantaran percuma disediakan bagi pesanan minimum kami.

Sila hubungi honeyman3000@hotmail.com.


Terima kasih.

Aku said...

honeyman3000,

ada lagi kilang tu ek?

AZANI said...

salam zam
tahap mahaguru kau ni..
entri sept 2009,masih ada yang mencari..lepas setahun..ntah kenapa aku masih subscribe comment......ada supplier menawar diri...rupanya kenapa kau reply lewat?

hairul392 said...

sabun kat mana tengok..?
sb nak order. susah nak cari sabun ni..

anak rantau parit 4 said...

Saya masih gunakan sabun ini.. sebagai pencuci baju sekolah anak.. Sental dulu pada bahagian yang kotor, biasanya pada kolar dan lengan (lengan panjang) ... biarkan sekejap baru masuk mesin basuh.. lebih mudah hilang daripada sabun serbuk tu.. Lagi satu kalau dulu nak basuh lampin anak yg kuning kena najis, cukup mudah gunakan sabun ni.... sental sabun, tinggalkan beberapa minit lepas tu bilas.. putih bersih jadinya.....

Aku said...

Te'Or,

Aku cuma tak gemar bau hapak sabun tu jer. kuasa cuciannya memang berkesan....

Aku said...

Azani,
nasib baik email bagi tau aku bila ada orang komen. kalau tak, tak perasan...



Dak Ai,
apa pulak tak ada...tu gambar tu diambik kat pasaraya Jasin jer tu...

ZTE BLADE said...

Cmne nk hubungi ckp mail tuw xsah

pak brahim said...

Ini sabun. Diperbuat dpd minyak sawit.
Mesra alam sbb biodegradable.
Yg serbuk spt fab, breeze, daia, dan yg sewaktu dengannya adalah detergent. Diperbuat dpd minyak petroleum. Menghakis. Tak boleh pakai utk mandi. Mencemar alam sekitar! Membunuh hidupan dlm air.

Miss Haslinda said...

Saya mencari sabun ni..kalau ada yg masih pakai boleh la bagitau kat mana nak beli tu ye ..

Nizam.Ariff said...

Miss Haslinda.
Cubalah cari di kedai runcit dikampung2. Yang itu aku jumpa di Melaka.

Papan Iklan

Papan Iklan
Homestay. Klik Imej

Join

BlogMalaysia.com