Tuesday, March 22, 2011

Mahu berhibernasi

.
Oleh sebab-sebab tertentu, aku perlu penuhkan butil dan kantung kerana mahu berhibernasi di alam nyata yang ini.

Kalau aku terjaga sekejap dek mimpi ngeri pun, aku akan berbicara sedikit-sedikit sebelum aku kembali tidur. Aku akan jengah-jengah kamu-kamu dari balik mimpi tapi alam nyata aku yang ini mungkin gersang dari ayat-ayat yang penuh.

Dan mungkin butir bicara itu agak payah dimengerti kerana adat orang mamai, bercakap pun awang-uwung, goyah getar suara.


Sebelum aku tarik gebar hibernasi dan mula muncul di alam sana yang satu lagi (carilah aku di situ), aku tinggalkan sikit bicara sebagai doa tidurku untuk kallian... silakan.





                                    MALAM 
                                    [ ** / 09 / 1994 ]


                                   
                                    Dari dalam selubung tidur
                                    aku susuni baris-baris ayat ini
                        untuk kau fikirkan.

                        Hijab malam yang dilabuhkan
                                    untukmu supaya tidur sejenak
                                    menyembuh kembali parut-parut luka
                        yang berdarah kembali setiap kali kau terjaga
                                    untukmu supaya setiap kali kau bangun
                                    menjengah matahari pagi yang segar
                        kau lebih cekal menyusuri dunia
                        mencari kedamaian dan kemakmuran.
           
                                    Juga
                         
                        Hijab malam ini dikeramatkan
                        untukmu supaya mengumpul kembali kekuatan
                        menentang musuhmu yang utama
                                    dalam peperangan yang lagi satu
                                    untukmu supaya menilai kembali dirimu
                        setiap perbuatan yang telah kau lakukan
                                    semasa menjalani hidupmu seharian
           
                                    Dan
                                    
                                    Hijab malam ini dilabuhkan
                        untukmu supaya kau takut
                                    kepada kuasaNya
                                    yang menidurkan kau
                        dan menjadikan kau alpa
                                    dan membuatkan kau lemah
                                    dan pasrah untuk dilakukan apa-apa sahaja
                        untukmu supaya kau lebih beringat-ingat
                        kalau-kalau tidurmu kali ini
                                    adalah tidurmu yang abadi.








.

10 comments:

aza ni said...

salam zam
terimakasih kerna mengingatkan aku.
selamat bersuluk

Nizam.Ariff said...

Azani,
Harap aku dapat gua yang baik-baik untuk lakukan Pati Geni...

ckLah @xiiinam said...

Tidurlah dengan tenang....
Beruzlahlah.....hingga ketemu cariannya...

Nizam.Ariff said...

Cklah,
terima kasih... hingga mendapatkan hasilnya...

Tijah said...

jangan lupa bangun ya.

kucingorengemok said...

selalunya beruang je yang hibernasi

dan, ulang ucapan tijah :)

Nizam.Ariff said...

Tijah,
Aku tidur-tidur ayam jer...
Cuma aku tak bulih nak tulis panjang2..



Thesis aku kena hantar hari minggu depan!!! Tetiba je nak awal. Semalam baru bagi tau..CEIT! sungguh.

Nizam.Ariff said...

KOG,
habis tu... dah aku besar macam beruang... hahaha

tasekM said...

gua punya bajet kalau dh berhibernasi nih... komen pun tak jawab. rupa2nya jawab jugak.

ni org panggil hibernate2 ayam tau dak...

:p





.

Nizam.Ariff said...

TM,
Kan ke dah aku kata, aku cuma tak ampu nak tulis panjang2 jer...
dateline dah dekat.. aku panik ni..

Papan Iklan

Papan Iklan
Homestay. Klik Imej

Join

BlogMalaysia.com