Wednesday, April 6, 2011

No to unnecessary stress, negative reinforcement (ini gunanya inglis edukesyen...)

.

Tekanan yang tak perlu, buat apa nak beri tekanan? Tak perlu tekanan yang tak perlu. Buat tertekan dan sakit jantung je.


Memang betul, tekanan diperlukan untuk bergerak, sebagai motivasi.
Seorang ketua perlu pandai memberi tekanan yang berpadan untuk menggerakkan anggota yang kadang-kadang hilang selera untuk bergerak. Ada motivasi yang menarik seperti habuan, ada motivasi yang menolak seperti tekanan itulah. Antara motivasi orang berbuat baik dan meninggalkan yang buruk adalah Syurga dan Neraka. Untuk mereka yang tinggi tarafnya, motivasinya lain sikit. Yang menarik ialah mendapat kecintaanNya, yang menolak ialah hilang kecintaanNya.


Itu yang biasa kita dengar dari ketua.

Mengapa perlu tekanan? kenapa tidak guna rangsangan?
Sebab bunyinya lucah?

Ceit!



Kadang-kadang 'peringatan' juga menjengkelkan. ' Gentle reminder' kalau salah guna pun boleh jadi gentel remainder...

Peringatan biasanya adalah  'positive reinforcement for positive attitude'.
Tapi kalau tak perlu dan masih beri 'peringatan' demi 'peringatan' padahal tak perlu (dengan kata masih ingat), 'reinforcement' itu akan menjadi negatif walau niatnya baik... menjengkelkan... soooo annoying.






.

12 comments:

ckLah said...

Jangan tekan tekan, sebab hari ni pun cklah tertekan.

Hehehe...


('Hehehe' itu pun...boleh meredakan tekanan....)

AZANI said...

salam zam,salam cikgu
nasihat kalau salah gaya dan tika juga memberi tekanan pada orang yg mendengar.
contoh
tulah pakcik dah cakap jgn merempit, kan dah eksiden...pada mangsa kemalangan yang masih terbaring...

rosdiana said...

oh.
macam kena mengena je entry nih dgn situasi aku kat ofis siang tadi.

tertekan.

Aku said...

CKlah,
AKu tengah tertekan... sama la kita...hahaha

Azani,
Itu sebab pesan ustaz, berpesan-pesan juga perlu dengan hikmah...

Ros,
Aik..? Cklah pun tertekan, aku tertekan, ko pun tertekan...
Maknanya, betullah statistik 20% penduduk malaysia sakit mental...



.

rosdiana said...

"doktor, saya tak sihat hari nih. mental saya sakit"

agak-agak, boleh dapat mc tak?

tasekM said...

siapa yg tekan ko senarnya nih...? ke ko yg menekan...?




.

Aku said...

Ros,
dia hantar terus ke wad sakit jiwa... nak?


TM,
Aku tertekan... ter tekan la..

*ehem*

buah kedondong said...

"Ros,
Aik..? Cklah pun tertekan, aku tertekan, ko pun tertekan...
Maknanya, betullah statistik 20% penduduk malaysia sakit mental...
"

kan ko nak join kelab mental aku?

AZANI said...

teman follow,

AZANI said...

kecur kidh nengok kedondong dalam bakul tu,,,cicah garam,ngan sambal kicap...purrgh.

Aku said...

bkk,
Aku nak register camner..?

Azani
itu bini orang...
Hahahaha...

AZANI said...

ha ha ...tuan punya blog ya lah...

buah kedondong dalam bakul tu mmg sedap di makan bersama garam dan sambal kicap...

Papan Iklan

Papan Iklan
Homestay. Klik Imej

Join

BlogMalaysia.com