Friday, July 15, 2011

'Syurga' kepada mereka yang berhajat...

.






Sebelum ini aku cuma pernah dengar cerita dari mulut ke mulut (bukan dari mulut ke telinga ke?) tentang tempat itu. Aku mengaku, selama hidup baru sekali aku lepas ke JB itu pun atas urusan kerja. Hari itu adalah kali yang ke dua dalam hidup.


Kalau aku seberang sempadan Johor pun cuma ke pekan Tangkak dan Sagil, itu agak selalu.


Rengit ada satu tempat jualan barang-barang lusuh yang kebanyakkannya diambil dari Singapura. Yang membuatkan aku singgah di situ pada hari itu kerana aku nak lihat perabot-perabot dari kayu jati dan rosewood.


Pada mata orang-orang biasa macam aku, melihat kayu jati yang kusam dan berdebu itu memanglah tak menyelerakan langsung tapi di mata manikam, nilainya masih tinggi. Malah, mungkin lebih tinggi daripada yang baru.


Sebabnya?


Kerana perabot Jati yang baru biasanya daripada pokok jati yang muda. Ira kayunya tak cantik. Sedangkan perabot Jati terpakai itu banyak guna pokok jati tua. Lebih berusia pokok itu, lebih tinggi nilainya. Perabot Jati itu cuma perlu digosok semula untuk buang lapisan atas yang kotor atau buruk.



Dan seperti biasa, nilai sebenar Jati tua itu terselindung di balik varnish kusam dan debu lecak. Hanya mereka yang tahu sahaja menyedari akan nilainya....







.

11 comments:

tasekM said...

aku bukan manikam.
mmg tak tau ira tua ira muda.











aku hanjelina jolie.

ehem!


.

Aku said...

TM,
sudahlaaaa... bibir baru terjuih 2 inci dah ngaku henjelina juli...

* ehem *

kucingorengemok said...

pernah pegi sini dulu... tak reti nak menikmati apa², tapi tengok barang yang orang dah beli dan dah letak kat rumah memang cantik²

NM02 said...

jati~kalu kena gaya menjaganya mmg cantek.

Aku said...

KOG,
kena pandai pilih. kadang2 tu nampak macam dah buruk sangat, tapi kalau pandai tanya tukang yang ada kat sana, dia akan bagi tau mana yang bagus...



NM02,
masalahnya, aku tak rajin nak jaga... kena beli kayu balak le gini, senang cerita...

tasekM said...

kakaka...





alahai...
sibuk la nari.
mlm sikit la kita gaduh eh..?

haha.



.

Hasri bin Hasfa said...

sekali tgk macam kedai ayam. kedai perabot rupanye...

dino, ada hanjelina jolie la... kirim salam kat dia.

Aku said...

TM,
sibuk...? buat bahulu orang tempah la tu ek...




Sepa,
nak kirim mende... dia sibuk buat bahulu tu...

tasekM said...

mana ada buat bahulu.
pepandai je...

sepa.
nk no talipon?

ehem!

:p




.

Hasri bin Hasfa said...

dino,
...hanjelina jolie nak bg no hp...
tp aku agak musti dpt no je. sll engage punya. mgkn q 2 thn...!

Aku said...

TM,
..ko nak aku bagikan ker...?

kakaka



Sepa,
tak yah tunggu dia kasi, aku boleh kasi..
ko nak?

hahaha

Papan Iklan

Papan Iklan
Homestay. Klik Imej

Join

BlogMalaysia.com