Sunday, August 21, 2011

Aktiviti hari ini: meneran banyak kali...

.



Kami menyempreeeeeeeeeeettttttttttttt.


Ini dia sekawan anak-anak kuih yang baru diteran keluar terus ke atas dulang. Mereka diteran secara berjamaah, lebih afdhal dan doa mereka lebih sempurnal.



alaaa... tomel-tomel... ontel-ontel...



Ini mesin inkubatornya. Kena pastikan suhu dan masa yang sesuai dan cukup. Kalau tak, anak-anak semprit tak matang. Bila tak matang, mulalah nanti masing-masing buat perangai.



jangan dikisah dgn dulang yg pelbagai ragam tu...



Kalau anak-anak seprit tak matang dan perangai / rupa tak senonoh, ibu akan patah-patahkan dan hancurkan tau!




mata ada yg kecil ada yg besar... salahkan abang Ayiff, dia potong tak sama




Wuih.. kejam sungguh bunyinya. Tapi, kalau dah penat-penat meneran tiba-tiba hasil tak menjadi, rasa nak lempang dia orang pun ada. Nasib baik siang hari puasa, kalau tak memang aku geget-geget jer...









.

12 comments:

cheqna said...

salam
wah rajinnya...
cheqna lum buat apa2 lagi
hehehehe

Aku said...

Cheqna,
eh...? minggu depan dah nak raya nih... kuih dibuat untuk dimakan sendiri jer...

tasekM said...

rajinnya buat kuih raya.
dah berapa jenis dah ni wey..?

aku.
hr tu je la buatnya.
beskot femes emes tu.
dah habis dah pun beskotnya.

aku ingat minggu depan nk buat balik beskot tu.
n buat bahulu pandal emulco.

tu je.
kuih lain aku tak nk buat.
haha.


.

Aku said...

TM,
ko buat beskot lain lak la... esok aku nak pos yang choc tu.. ko buat yang bukan asas choc la...

ckLah said...

Kalau tiapkali nak menjamah teringat proses meneran tu....aih, letak baliklah dalam balang.

:D

Aku said...

cklah,
itulah....
Apabila kita melihat sesuatu yang indah itu, kadang-kadang kita terlupa bagaimana kejamnya proses yang telah dijalaninya...

cikgu telah berjaya merungkai apa yg tersirat dalam entri ini... syabas.. hahaha

ckLah said...

ckZahan suka sangat kuih ni. Tiap kali pi rumah orang, itu yang dicarinya. Nyampah betul...

Kat rumah dia tak ada. Isterinya malas nk meneran dah....

Aku said...

Cklah,
hahahaa.... meneran perlukan banyak tenaga tu... lebih2 lagi kalau adunan tu keras, kalau tak ada alat, bulih tergeliat ibu jari...

hairul392 said...

wah dah banyak kuih dah...

Aku said...

dak Ai,
untuk sendiri-sendiri jer...
ko nak? buat sendiri....

Hasri bin Hasfa said...

ko buat biskut.
ate ngape tak teran besar2 rupe rafflesia...!

Aku said...

Sepa,
besar rafllesia..?
barai la bontot aku....

Papan Iklan

Papan Iklan
Homestay. Klik Imej

Join

BlogMalaysia.com