Friday, October 28, 2011

Tazkirah Jumaat dengan Secangkir Teh Hijau

.

FirmanNya:

Demi matahari dan cahayanya di pagi hari,
dan bulan apabila mengiringinya,
dan siang apabila menampakkannya,
dan malam apabila menutupinya,
dan langit serta pembinaannya,
dan bumi serta penghamparannya,
dan jiwa serta penyempurnaannya (ciptaannya),
maka Allah mengilhamkan kepada jiwa itu (jalan) kefasikan dan ketaqwaan,

sesungguhnya beruntunglah orang yang mensucikan jiwa itu,
dan sesungguhnya merugilah orang yang mengotorinya
.


(Surah As-Syams ayat 1-10)




Dalam surah ini, Tuhan telah bersumpah sebanyak 7 kali. Salah satunya, Tuhan telah bersumpah ke atas jiwa-jiwa manusia. Apabila Tuhan telah bersumpah, sudah tentu sumpahnya bukan seperti sumpah manusia biasa. Sumpah Tuhan adalah sumpah yang agong. Sumpah yang tak siapa pun berani melanggarnya.


Dan akhirnya, di hari Jumaat yang serba indah ini, akan aku tuangkan Secangkir Teh Hijau yang aku mimpikan malam tadi, kejap lagi.

Maka, kedamaian itu pun terpanggil datang kepadaku. Sesungguhnya, Tuhan itu maha Besar.

Dan demi jiwa dan penyempurnaannya, beruntunglah kita yang menyucikannya dan rugilah kita yang mengotorinya.




Salam Jumaat.






.

10 comments:

AZANI said...

oolong bro... bagus untuk kolestrol juga...

Aku said...

Azani,
Aku oernah try tapi perut kebung memanjang, tak bleh masuk la...


eh, tak minum pun perut tetap kembong nih... hahhaa

tasekM said...

tuang kat aku sikit...



.

Aku said...

TM,
dah abisssss... aku bukan setakat anti-sosial,aku juga kedekut

buah kedondong said...

Tas,
aku setuju bab Aeron kedekut tu....

Aku said...

BK,
kedekut bulih kaya..... tengok Mr. Krab...

buah kedondong said...

tapi ko bukan live under the sea...
dan bukan juga tinggal dalam nenas!

cuba jadi murah hati dan baik hati macam spongebob...

Aku said...

BK,
aahh... spongebob tu sanggup bunuh diri kalau tak keje... tak mau jadi dia....

sepa said...

assalamualaikum ustaz. tumpang lalu.

Aku said...

Sepa,
waalaikumussalam. silakan yaaa toyyibbb....

Papan Iklan

Papan Iklan
Homestay. Klik Imej

Join

BlogMalaysia.com