Thursday, December 1, 2011

Nujum Pak Belalang...

.

Tak sangka, mengambil foto seekor belalang persis ahli nujum yang perlu berhati-hati dalam melihat bayang-bayang di dalam geluk airnya.

Nafas perlu sama panjang dengan nafas belalang. Mata perlu lama tak berkerdip, sama macam mata belalang yang tak pernah berkerdip.



Yang bulat-bulat tu telur belalang ke? Belalang bertelur di dalam tanah, kan?




Nasib baik aku tak perlu melompat seperti belalang juga, kalau tak....errrrr................ huh!






.

8 comments:

tasekM said...

kalau tak... mau beralih paksi bumi.









lalalala...


errr... telur belalang ke tu...?
besornya telur.


.

Aku said...

TM,
kalau beralih paksi bumi, akan aku ikat tangan-tangan yang menghayun dunia pulak...

aku tak rasa itu telur belalang. telur belalang bukan ke bujur2 macam telur lalat?

AZANI said...

masuk animal planet pun ok gak

sepa said...

itu belalang dewasa ke.? anak belalang.?

secangkir madu merah said...

itu belalang apa? belalang warna hijau yg biasa aku tengok tak ropa itu, kalau belalang kunyit warna kuning.. kalau mentadak mentadu besar... ingat lagi masa kecik2 suka tanya mentadak mentadu macam mana aku tidor hehehe bila dah tua2 ni terfikir plk.. amende le..

Aku said...

Azani,
dalam animal planet ada pasal belalang juta (locust)...


Sepa,
Itu belalang dewasa... dah cukup dewasa. ia memang sebesar tu je...



SMM,
kalau di sawah bendang, memang banyak belalang jenis ni. Kita org panggil belalang hijau, ada yang panggil belalang beras. Tak besar. Sebesar batang mancis. Yang paling besar aku jumpa pun sebesar anak mancis kembar 6.

Kami guna buat umpan memancing. Kalau bela terkukur atau merbuk, belalang jenis ini adalah makanannya. Kat kedai makanan haiwan pun biasanya jual belalang ini. Kat vietnam dan thailand, belalang ini digoreng.

-wos- said...

bila baca entry ko yang ni..
tetiba aku syak..
telur yang tas rebus sampai melompat itu... adakah telur belalang?

Aku said...

Wos,
HAHAHAHHAAA.... ko jahat!

nanti nak bagi tau Tas yg dia makan telur pak nujum belalang... kakakaa

Papan Iklan

Papan Iklan
Homestay. Klik Imej

Join

BlogMalaysia.com