Tuesday, April 22, 2014

Desert Rose ?

.





Aku suka bunga ini.
Anak pokok ini Mama beli pada Pesta Flora di Putrajaya pada tahun lepas.
Bila dah kembang, baru aku perasan kelopaknya jenis yang berlapis-lapis.
Bunganya besar dan berwarna merah terang, terasa berbaloi sungguh membelinya.
Aku juga suka tengok bentuk batangnya yang gemuk dan berakar, seperti bonsai.
Namun aku lelaki, aku lebih tertarik kepada kelopak bunganya ...





.

9 comments:

Daddy Ziyyad said...

Cantik pokok ni..
sebab btg dia unik, mmg macam bonsai..

desert rose ni tak silap aku, ada tajuk lagu guna desert rose

Nizam.Ariff said...

Daddyz.
Wife aku cakap desert rose tapi aku tak percaya mulanya sebab tak ada mcm pokok ros pun....haha

Granny Hani said...

Mcm pokok kemboja ...cantik dn terang warna nya...

Granny Hani said...

Mcm pokok kemboja ...cantik dn terang warna nya...

tasekM said...

sama jenis dgn yg ini, kan...? ---------->

.

Su @ Aya said...

kitaorg panggil kemboja jer bunga ni, tk tahu pun nama sebenar dia. baru2 ni ternampk kt rumh saudara, ada jenis kelopak berlapis2 gini. jeles giler! hahaha...

kat rumh aku ada yg kelopaknya selapis jer. tp ada dua pokok dgn dua kaler berlainan. sekrg tgh berbunga lebat.

Nizam.Ariff said...

Granny Hani,
Haah... daunnya macam pokok kemboja tapi bunganya lain sikit..


TasekM,
Haah... lebih kurang sama tapi tak serupa... hehehe


Su@Aya,
Ada orang panggil kemboja Cina.
Aku ada 3 pokok dibeli di floria tahun lepas... bunga berlapis-lapis.... cantik... pi cepat cari... hahaha

t.a.t.a said...

DZ, haah. Ada tajuk lagu. Sting yang nyanyi. Best lagu tu.

Nizam.Ariff said...

Tata.
Ko terer bab lagu eh...

Papan Iklan

Papan Iklan
Homestay. Klik Imej

Join

BlogMalaysia.com