Monday, August 15, 2016

Lolongan anjing yang panjang di malam bulan terang.

.

Catatan peribadi:

Malam semalam, ketika lepak2 di anjung belakang kira2 jam 10pm, aku terdengar lolongan anjing2 liar dari arah tasik. Bukan seekor dua tetapi banyak dan bersambung sambung.

Sudah 4 tahun aku menetap di sini, tak pernah dengar anjing2 melolong. Ini kali pertama aku dengar. Langit cerah, bulang terang

Aku beritahu Mama, aku pernah dengar lolongan seperti itu....tapi duluuuu....masa aku kecil dan remaja dulu, di kampung.

Tapi sebelum aku teruskan cerita, aku temankan Mama buang sampah. Dah sudah di dalam rumah, baru aku buka mulut.

Lolongan seperti itu biasanya dikaitkan dengan Pocong. Lolongannya panjang dan mendayu dayu, seperti anjing2 itu mahu beritahu sesuatu.

Fenomena Pocong melanda petempatan aku ke? Kadang2 Pocong mahu muncul di bumbung rumah atau bumbung porch, tak semestinya di tepi jalan atau di luar pagar. Jadi, rumah dua tingkat juga tak terlepas dari risau....hahaha.




.


5 comments:

Kakzakie Purvit said...

Dah tak pasal-pasal kena teman org nak buang sampah kan:)

cinta said...

Adoi. Salah timing la baca entri ni time camni. Baca kat homestay lak tu. Baru td dgr bunyi cicak tokek pn dh tak seronok.

Syazni Rahim said...

Dem. Dah takut nak bangun buat susu anak malam2.

Nizam.Ariff said...

Kakzakie.
Hahaha.....lampu jln terang...xpe

Cinta.
Aiiiiiyukkkkkk..... bwk kete pandang2 la blkg, ek...

Syazni
Nnt dia jengah kat tingkap dapur..... atau follow blkg masa naik tangga..... haha

Etuza Etuza said...

Asalam..doa kepadaNya semoga dijauhkan bala bencana ..Sesungguhnya Allah itu maha hebat dan melindungi..

Papan Iklan

Papan Iklan
Homestay. Klik Imej

Join

BlogMalaysia.com