Monday, June 16, 2008

Jalan2: Si Chatcibor


Chatcibor @ Pepatung.
.
"Petang itu tenang, setenang air yang tergenang pada sudut matanya"
.
Kata-kata itu mendayu-dayu di buai angin petang di tepi tasik itu. Waktu itu, aku baru sahaja membeli satu naskhah tafsir mimpi dari budak keturunan India berumur 9 tahun yang menjual buku dari seorang ke seorang. Katanya, ayahnya dah meninggal, dia datang naik bas untuk menjual buku, buat belanja sekolah.
.
Aku terlihat seekor Chatcibor bertenggek pada dawai, aku snap. Reflection dari permukaan air tasik agak tajam dan terang. Tiada kocakkan, tiada sedikit riak pun. Aku pun teringat...
.
"Kau perlu kasi clear jiwa kau, jangan ada gelombang, baru nampak jelas reflection pada jiwa kau" C'man Penang kata sambil tangannya menyelak rambut ala Rastafarian.
Aku diam. Aku berfikir agak lama, mana satu yang dimaksudkannya, yang surface atau maksud yang dalam.
.
"Kalau jiwa kau kacau, kau tak dapat lihat reflection dengan jelas sebab riak-riak akan ganggu surface jiwa kau. Kau tak akan dapat faham apa yang jiwa kau cuba sampaikan" tambah C'Man Penang.
.
Sekarang, bila aku tengok foto Chatcibor yang bertenggek atas dawai karat, yang aku nampak ialah reflection pokok dan awan biru. Tak nampak reflection Chatcibor pun, pada hal aku memang fokuskan kepada Chatcibor tu. Hmm..
.
Sekarang, baru aku faham apa yang C'Man Penang tu maksudkan, ye lah, selepas 12 tahun!
.

No comments:

Papan Iklan

Papan Iklan
Homestay. Klik Imej

Join

BlogMalaysia.com