Monday, October 6, 2008

Jalan2: Sepi seorang kita





Aku sunyi walau dikelilingi kawan-kawan. Ini. Dalam sini. Hati.
Bak kata kawan: Aku lahir sorang, dalam kubur pun aku sorang.


Ibarat Perahu usang yang ditambat dan kesejukkan, ditinggal sendirian menempuh pasang-surut air laut. Hodoh. Tak berguna lagi. Ketinggalan zaman. Pancang-pancang Bakau mereput, jadi teman berbalas pandang, jadi nisannya apabila ia kapuk dan bocor, lalu tenggelam ke dasar sungai. Ya, pancang kayu itu nanti menjadi tanda tempat ia bersemadi.


Ibarat Bangau yang susut sayapnya, menanti dan menanti. Hendak terbang, apakan daya. Entah bila ikan akan timbul. Bukan sebagai makanan. Bukan. Hanya untuk berteman, berbicara kisah hidupnya. Lawas sunyi. Lewat malam ini. Esok pagi, mengira embun yang menitis dari daun Serunai Laut. Setitis ia gugur, sedetik usianya hancur, setapak mampir kubur.


Aku sunyi. Hilai ketawa Mama dan Paku Payung di sudut bilik sana belum mampu membuatkan bibir aku tercungit senyum. Entah kenapa. Sunyi. Ini. Dalam sini. Hati.

Entahlah ...

.

No comments:

Papan Iklan

Papan Iklan
Homestay. Klik Imej

Join

BlogMalaysia.com