Friday, May 28, 2010

Once a prince 2...

.

SAING



Jati berdiri perlahan-lahan. Dia lepaskan cokmar besi berpaku, dan jatuh ke atas pasir. Darah merah yang masih panas menitis dari lengan kanannya. Seorang lelaki berbadan sasa dan berkepala botak penuh tatu tertiarap tak bernyawa tidak jauh dari kakinya. Sebahagian kepalanya telah pecah. Jati mengangkat tangan kanannya seraya disambut dengan sorakan dari penonton yang berdiri disekeliling gelanggang. Jati bangga.


Seorang lagi lawannya tumpas. Lawannya itu sebenarnya adalah diantara musuh ketat dari satu puak yang tinggal di kaki bukit. Salah satu puak daripada banyak puak-puak yang ingin menjadi pemimpin kepada dunia gelap penuh kebinatangan, kedudukan yang boleh menjadikan mereka menjadi raja dunia gelap yang penuh dengan peras ugut dan wang haram.

Jati puas melihat darah. Jati berjalan ke gerai minuman. Mereka yang berselisih dengannya menepuk-nepuk bahunya. Jati menuju ke meja adiknya, Kelana.

" Aku dengar ada seorang tua beruban panjang datang ke kawasan kita" Kelana.

" Si tua Adiwarta tu?" Jati

" Bukan. Ini yang lain. Orang luar" Kelana

" Biarkanlah. Dah tua. Tak mungkin mengganggu kita" Jati

" Masalahnya, banyak orang tua-tua dari puak kita kenal dia, hormat dia. Malah, aku dengar puak-puak lain pun hormat dengan dia" Kelana


Hati Jati mula sangsi...


" Tak boleh biarkan..." Kelana hempas segelas beer di atas meja. Mereka berdua gegas bangun dan keluar dari situ.







.

No comments:

Papan Iklan

Papan Iklan
Homestay. Klik Imej

Join

BlogMalaysia.com