Monday, June 24, 2024

Tayar Pancit, spare tyre tak ada angin, apa nak buat?

 Semalam, tayar kereta dah berusia lebih 5 tahun. Seusia kereta, belum tukar-tukar tayar lagi. Walau pun pandangan lahiriah nampak elok dan hitam, rupa2nya tayar sudah mengeras dan menipis di bahagian dalam. Aku tak nampak yang itu.

Ada 2 kesilapan aku lakukan:

1. Jarang buat wheel alignment, menyebabkan tayar haus sebelah

2. Tayar dah lewat tarikh, sepatutnya ditukar setiap 3 tahun dari tarikh dikilangkan atau 40,000km. Walau pun perbatuannya baru 30,000km, getah tayar sudah mengeras.

Berbalik kepada tayar aku tadi, ia pancit bukan sebab tercucuk paku dsbnya tapi pecah ketika bergerak. Tayar hadapan pula. Nasib baik tak bawa laju.

Maka aku tukarlah tayar spare / tayar sementara yang kelajuan maksima 80km/j. Malangnya, ia juga tiada tekanan angin. Kesalahan ke 3: bila isi angin pada tayar, sekali sekala jenguk2 lah tayar spare dan isikan anginnya sekali. 

Secara bertatih, aku pandu ke stesyen minyak terdekat untuk pam tayar spare tu. Oleh kerana tayar itu dah kempis habis, aku isi angin guna mod tyre inflate pada meter angin. Tapi dukacita, angin keluar ikut rim tayar tu. Macam mana nak buat?

Nasib baik ada abang food rider datang dan bagi tau, tayar tu kena angkat dari tanah. Tak boleh melepek sebab angin akan bocor.

Jadi dia tolong jack kereta hingga tayar spare terangkat tak cecah tanah. Kemudian barulah masukkan angin guna mode tyre inflate. Tapi angin masih keluar dari tepi rim. Macam mana nak buat?

Dia isikan juga angin tu sambil dia picit2 tayar supaya dinding tayar kembali rapat ke sisi rim. Selagi tak rapat, angin akan bocor.

Setelah beberapa ketika, tiada lagi angin yang bocor dan tayar ada tekanan. 

Kemudian, barulah tukar mod kepada pengisian di meter angin. Dia set ke 410kpa seperti tertera pada tayar spare tu.

Dan pagi ini, aku tukar kesemua tayar. Walau pun perbatuan/mileage belum sampai 40,000km, tapi usia tayar itu dan lebih 5 tahun. Aku tak nak berlaku tayar pancit di atas lebuhraya. Terlalu bahaya. Macam2 berita kita dengar tentangnya. 

Maka, silalah ambil iktibar dari kisah ini. Sekian. 


No comments:

Papan Iklan

Papan Iklan
Homestay. Klik Imej

Join

BlogMalaysia.com