Saturday, June 22, 2024

Gadis Penjual Tisu

 Kami bersentuh pandangan. Dia senyum, aku balas senyum juga. Walau dari balik pelitup muka, aku tahu dia lontarkan senyuman, kerana matanya mengecil dan kulit pelipis berkerut sedikit.

Kami bersentuhan pandangan bukan sekali ini, bukan sebulan ini juga. Kami pernah bersentuh pandangan sejak berbelas tahun lepas, rekod diari ingatan. Dah lama kami kenal, kami bertegur. Tetapi aku lebih kerap menggeleng-gelengkan tapak tangan daripada bersuara.

Dari dulu dia menjinjing kampit plastik berisi tisu-tisu lembut bernilai sekitar 50sen (kalau dulu mungkin 20sen), tapi aku sedia maklum, harganya seikhlas hati. Kalau pun tidak, harganya sekilas hati bila orang di meja sebelah melirik.

Biasanya aku lihat orang hulur seringgit dua, ada juga lima ringgit. Ada juga yang menghulur duit tanpa menadah tisu lembut itu. Seperti yang aku kata, seikhlas hati atau pun sekilas hati. 

Dulu2 aku sering juga hulur duit dan tarik tisu lembut. Sebabnya, kami sering ketemu di warung2 pojok atau di kedai2 gorengan petang. Ya, dia peniaga yang bijak. Dia tawarkan barang di tempat yang memerlukannya. Tisu lembut dan mulut yang 'cemomoih' adalah 'gu'.

Namun sejak kebelakangan ini, aku lebih suka menghulur senyum kepadanya. Berjabat pandangan dari balik pelitup muka. Kerana aku tahu perniagaannya mungkin amat berjaya kerana setelah lebih sedekat, dia masih meneruskan perniagaan ini. 

Sekian. 

No comments:

Papan Iklan

Papan Iklan
Homestay. Klik Imej

Join

BlogMalaysia.com