Thursday, May 22, 2008

FiQir: Kau telah lepaskan jeritan Magog

"Lihatlah, apa jadi dengan Bumi. Tak keruan".
Gerutu Adijagad sambil menyeka peluh dengan bucu Samarinda, lencun.

"Bumi ini maju. Kita tidak perlu menapak begitu lama untuk ke sana, juga untuk ke mari. Apa kau tidak sedari? Kita gah menjadi manusia berstatus khalifah dan kau lihat perkara-perkara yang tidak pernah kau fikir lama dulu, seratus tahun dulu. Tega kau mengutuk kami" Balas Adipura.

"Kau telah usik keramat itu, yang disumpahi oleh Gusti Jagad. Kau lupa, kita semua cuma selonggok daging yang lemah, lumpuh, tidak berdaya dan mati. Lalu kita hidup kembali tapi kau lupa ancamannya. Kau bebaskannya sedikit demi sedikit." Adijagad.

"Aku perbuat atas dasar kemajuan kekhalifahan itu sendiri. Itu juga perannya. Itu juga pesanan Gusti Jagad kepada semua. Apa juga kau sudah lupa?" Adipura.

"Selama ini, keramat itu tunduk dan diam di bawah sana, menyimpan seribu kuasa keramatnya. Gusti Jagad berpesan, keramat itu jika dibebaskan, akan memusnahkan Bumi ini. Bumi menjadi panas." Adijagad.

"Tega kau!" Adipura.

"Nah, kau lihatlah sendiri. Kau telah melobangi Bumi ini dan kau telah sedut ke atas, bebaskan kuasa keramatnya sedikit demi sedikit. Kau bakar semangatnya. Nah, Bumi kian panas dengan kenderaan ke sana dan ke mari. Dan kita tidak pernah merasa cukup, itu sumpahan." Adijagad.

"Oh! Kita telah kualat!" Adipura.

"Itu belum lagi. Tunggulah, bila Magog mulai naik ke Bumi, kita bisa rasai kekalutan yang sebenar. Sehingga kini, kau hanya telah lepaskan jeritan Magog..."
.

No comments:

Papan Iklan

Papan Iklan
Homestay. Klik Imej

Join

BlogMalaysia.com