Sunday, January 24, 2021

Nikmat makanan yang semakin dilupai

Peribahasa 'Tangkai Jering' mungkin asing bagi budak2 muda dan kanak2 sekarang ini. Walau pun kelakuan bak Tangkai Jering itu masih berleluasa, rata2 mereka tak pernah tengok Pokok Jering, apatah lagi tangkai buah jering.

Oh, teknologi zaman ini, mereka boleh Google. Tak jadi masalah. 

Aku kerap juga beli buat jering. Tak dapat jering tumbuh, aku cari jering tua. Tak dapat yang tua, aku beli je yang muda. Tapi bagi aku yang sedap ialah jering tumbuh. 

Jering tumbuh ialah buah jering tua yang ditanam semula di dalam habuk papan (sekarang payah nak cari sawmill, maka susahlah nak dapat habuk papan). Ada juga yang dibiarkan atas tanah gembur. Aku dapati jering tumbuh ini lebih 'lemak' kalau dibuat masak.


Aku tak gemar makan jering mentah. Aku suka ditumis dengan cili hidup dengan udanh kering atau dimasak lemak.

Supaya baunya tidak terlalu kuat dan lembut, biasanya aku rebus dulu buah jering dalam 45 min. 

2 comments:

ewanthology said...

kalau petai masak sambal ok lagi boleh layan..

Nizam.Ariff said...

Ewan... Jering pun sedap juga

Papan Iklan

Papan Iklan
Homestay. Klik Imej

Join

BlogMalaysia.com