Tuesday, December 21, 2010

Cerita tentang penghawa dingin (PENDINGIN HAWA kata CkLah)

Hujung-hujung tahun begini macam tak sesuai nak bercuti panjang-panjang. Nak ke laut hujan, nak ke bukit pun hujan. Nak memancing pun hujan. Bila hujan, permukaan air sejuk, ikan sembunyi diri jauh ke tengah.

Hujan-hujan begini biasanya air sungai naik. Ikan bersebaran. Udang pun sama. Eloknya, hujan-hujan begini pasang pukat atau jaring di laluan air. Banyak ikan hanyut.

Selalunya, bila musim hujan, penduduk sekitar sungai di Kg. Gajah yang biasa menjadi tempat aku termenung sambil memujuk rezeki memagut umpan akan memasang jaring dan bubu besar. Kalau ketika kering, nampak macam tak logik bila kita nampak bubu dan jaring di atas daratan yang kering. memang tak logik. Dah macam kisah bahtera Nabi Noh pula.

Tapi, sebenarnya, jaring dan bubu itu berfungsi hanya apabila hujan lebat dan paras air sungai melimpah hingga naik tinggi dari paras tebing. Pada masa itu, ikan-ikan dan udang-udang akan naik ke tebing mengikut arus air (atau mungkin hanyut di bawa arus sungai yang deras). Mereka akan terperangkap pada jaring atau bubu. Bila air sungai surut beberapa hari selepas itu, semuanya tinggal dikutip saja.

--------------------



Sama ada perasan atau tak, aku dapat rasakan cuaca memainkan peranan ke atas emosi dan perasaan manusia. Bila cuaca panas, segala-galanya panas. Luar dalam pun panas. Asyik nak berlenggeng di dalam rumah. Duduk baring semua tak kena. Rimas. Berpeluh.

Masa itulah terfikir nak pasang penghawa dingin di setiap bilik. Mulalah 'window shopping' di kedai-kedai elektrik. Tanya itu ini, tanya berapa 'horsepower'. Lepas tu, tunggu seminggu dua untuk buat penilaian. Kira kocek. Dari seminggu jadi sebulan. Bila dah sebulan, badan dah 'adjust' dan 'adopted' dengan hawa panas.

Sebulan menjadi semusim. Bila masuk musim tengkujuh, hasrat nak berhawa dingin pun terkubur. Selimut pula menjadi sahabat karib. Sehinggalah bersua kembali musim bahang panas dan asap-asap dari tanah gambut.

Dan cerita tentang penghawa dingin pun berulang. Setakat ini, kami dah ulang-tayang cerita penghawa dingin sebanyak 2 musim... tak tahu sampai bila...




.

3 comments:

ckLah@xiiinam said...

'Pendingin Hawa' lah...
Nak kena denda ni!






Buat pembetulan...tulis 100 kali!

:D

Aku said...

Cklah,
Ye ke? Sudah tukar skema ek? Hahaha... dah tua aku ni rupa-rupanya.

Aku said...

Cklah,
pendingin hawa, pendingin hawa, pendingin hawa, pendingin hawa, pendingin hawa, pendingin hawa, pendingin hawa, pendingin hawa, pendingin hawa, pendingin hawa, pendingin hawa, pendingin hawa, pendingin hawa, pendingin hawa, pendingin hawa, pendingin hawa, pendingin hawa, pendingin hawa, pendingin hawa, pendingin hawa, pendingin hawa, pendingin hawa, pendingin hawa, pendingin hawa, pendingin hawa, pendingin hawa, pendingin hawa, pendingin hawa, pendingin hawa, pendingin hawa, pendingin hawa, pendingin hawa, pendingin hawa, pendingin hawa, pendingin hawa, pendingin hawa, pendingin hawa, pendingin hawa, pendingin hawa, pendingin hawa, pendingin hawa, pendingin hawa, pendingin hawa, pendingin hawa, pendingin hawa, pendingin hawa, pendingin hawa, pendingin hawa, pendingin hawa, pendingin hawa, pendingin hawa, pendingin hawa, pendingin hawa, pendingin hawa, pendingin hawa, pendingin hawa, pendingin hawa, pendingin hawa, pendingin hawa, pendingin hawa, pendingin hawa, pendingin hawa, pendingin hawa, pendingin hawa, pendingin hawa, pendingin hawa, pendingin hawa, pendingin hawa, pendingin hawa, pendingin hawa, pendingin hawa, pendingin hawa, pendingin hawa, pendingin hawa, pendingin hawa, pendingin hawa, pendingin hawa, pendingin hawa, pendingin hawa, pendingin hawa, pendingin hawa, pendingin hawa, pendingin hawa, pendingin hawa, pendingin hawa, pendingin hawa, pendingin hawa, pendingin hawa, pendingin hawa, pendingin hawa, pendingin hawa, pendingin hawa, pendingin hawa, pendingin hawa, pendingin hawa, pendingin hawa, pendingin hawa, pendingin hawa, pendingin hawa, pendingin hawa,

Dah buat... 100x, cikgu.

Papan Iklan

Papan Iklan
Homestay. Klik Imej

Join

BlogMalaysia.com