Friday, March 18, 2011

Perkataan baru akan wujud dalam kamus...

.

Tafsiran baru perkataan 'Interlok':-


Interlok (noun).
sesuatu yang amat sensitif dalam konteks kaum walau perkara itu secara sejarahnya benar...

Contoh:
Anda semua tidak dibenarkan menyentuh perkara-perkara yang INTERLOK selama berada di kuliah ini.



Interlok (verb)
perbuatan yang boleh mengganggu keharmonian persaudaraan. yang boleh menyebabkan seseorang berasa tersinggung dan berpiket.

Contoh:
" Jangan-jangan kamu hendak cuba INTERLOK aku dalam hal ini, bukan? " duga lelaki itu

'Abang jangan cuba nak INTERLOK saya, nanti saya INTERLOK abang balik..." ugut isteri itu.





Contoh yang akhir tu boleh pakai ke? Ada contoh lain tak?



.

21 comments:

Aku said...

first!

AZANI said...

Maniam, Ah Chai, dan Mamat berinterlok demi melahirkan generasi satu malaysia.

AZANI said...

Aku tertegul melihat Interlok antara mereka bertiga.

Aku said...

Azani,
penggunaan interlok yang tu tak leh pakai sebab 'tak menyebabkan gangguan kepada keharmonian'...hahaha

Azani,
Yang ke-2 boleh pakai kalau konteksnya mereka sedang bergaduh atau berbantah-bantah...

tasekM said...

*gua buat tangan di dada, mata ke atas*

lu terINTERLOK, kan?



:p





.

secangkir madu merah said...

"Awak jgn nak interlok dgn saya ya! awak ingat saya ni tunggul ke apa? Suka suka hati je nak interlok orang" jerkah Minah sambil menuding jari ke arah pakwenya.

Water Lily said...

Saya sedang berINTERLOK dengan seseorang di tempat kerja dan selalu berINTERLOK dengan seorang mamat di dalam rumah saya.

Betul tak ayat gua ni. haha!

Aku said...

TM,
Gua tak sampai la nak berpiket INTERLOK tengok dada lu kat tangan dan mata tengok atas... hahaha

SMM,
Bulih tu.. bulih... sebab itu masih dianggap 'gender bias'... tak ada contoh katanama ke?

Waterlily,
Wooah.... itu maksudnya, akak berkonfrantasi dengan orang-orang tu... dahsyat tu... hahaha

tasekM said...

pehal pulak dada kat tangan...?
tangan kat dada la.

lain ye...
tak sama!


:p




.

Aku said...

TM,
sengaja... HAHAHHAAA...

Cikgooden said...

interlok pesen apa kalau dgn bini bini...

Aku said...

cikgooden,
bini jenis Pan-Asian... silap sikit dia nak berpiket. tak dapat mikrowave oven baru, contohnya... hahaha

tasekM said...

baru rasa nk berdamai.... ni macam bunga2 nk mencari gaduh nih...




(pehal yg gua nk terasa pulak nih....?)






.

kucingorengemok said...

"takyah nak interlok ambik tau bila aku nak mengandung"...ops, haha, boleh tak gitu?

jom ahli kelab buat blook, jom?

Aku said...

TM,
Hormon ko tak stabil ke? hahha


KOG,
weh... sebut-sebut pasal mengandung memang mengundangn masalah Interlok... hahaha

Camner nak buat blook? aritu aku tanya TM, dia kata kena pindah ke word. Leceh giler nak edit balik... cer citer camne gayenye...

tasekM said...

cadangan kog tu sungguh bagus.
apa kata lu jadi kepala...?





.

Aku said...

TM
Ah ko memang... Aku tak tau la kekdahnya... Ko tolong la tanya-tanya kat abang-abang sindiket soljah tu...

kucingorengemok said...

aku cadang je... aku tak tau walau sepicing pun kekdahnya (betulkah penggunaan sepicing tu tas?)

ok dah, nak gi keje kawin, bye!

Aku said...

KOG,
aku dah siap transfer ke word lama dah untuk yg lama-lama punya. saja nak pdf-dan-simpankan.

kirim salam kat pengapit ek. bawak kete elok-elok, pegang pisau hiris bawang elok-elok. bye. ...hahaha

Mutalib attholib said...

Syaitan terus mengapi-apikan Judin Benjol untuk terus mengintelok tok penghulu dalam hal yang rumit itu.

Aku said...

M.Attholib,
Wuih.. itu serius tu.. bulih perang saudara kalauinterlok itu betul2 berlaku... hahaha

Papan Iklan

Papan Iklan
Homestay. Klik Imej

Join

BlogMalaysia.com