Monday, May 19, 2008

Jalan2: Kaki Pancing - tempat jatuh yang dikenang

Cuti hujung minggu, abang-abang aku ajak memancing.
"Di Teluk Memali lagi ke? Dekat kubur JWW Birch?"
"Bukan. Di Sungai Kinta pulak"

Kami bertiga pun bertolak, pukul 2.30pm. Tiba-tiba, hujan lebat. Kami singgah kedai kopi tepi simpang masuk ke hutan menuju ke tempat memancing. Baru aku perasan, kali terakhir aku masuk hutan ini kira-kira 18 tahun lalu, dengan arwah ayah memancing udang galah dan Baung. Lama juga tu. Bila hujan bersidang, lebih kurang 20 minit kemudiannya, kami redah masuk hutan, lebih kurang 1.5km dari simpang tadi. Tak ada rumah orang. Cuma ladang kelapa sawit.



Dulu, kali terakhir aku masuk hutan ini, masih lagi kebun getah. Kami nak cari ikan eksotik, kalau ada rezeki. Umpan? Kami pakai buah sawit je. Abang dah kenal tuan punya kebun sawit. Dah minta kebenaran pun. Umpan sawit, dengar macam mudah, tapi kena ada tekniknya.


Ini saja kelengkapan kami. Mudah je, batu ladung no.7 dan tali perambut 40lbs. Buah sawit di hiris sisi sebesar syiling 1 sen, kemudian di cangkuk pada mata kail satu demi satu sehingga melepasi mata kail & naik ke perambut kira-kira 2 inci. Jadi macam gelang kristal pulak. Lepas tu, baling ke lubuk.
.
"tit..tit..tit"
Ada orang sesat nak cari jalan ke Sungai Bil. Aku pun bagi petunjuk arah. Zaman sekarang, tengah hutan pun ada signal. Dulu, masa dengan arwah ayah aku, mana ada macam ini. Kalau kena jerkah Tok Rimau, pandai-pandai le panjat pokok. Itu sebabnya, petua orang memancing, kenal pasti pokok yang boleh dipanjat sebelum pastikan tempat membaling pancing.
.
Gambar di atas (kiri) dipercayai tempat Sang Bedal keluar dari air & berehat. Dapat dilihat dengan jelas tapak kaki dan cakaran kukunya. Gambar close-up (kanan) menunjukkan akar kayu Leban yang telah licin dek selalunya Sang Bedal 'berjemur'. Tempat tu tak jauh dari tempat aku berdiri, lebih kurang 10 kaki je. Tak apa, tebing sungai tinggi, lebih kurang 5 kaki.
.
Inilah antara hasilnya, ikan Kalui Emas. Cantik bukan?
Hari cepat gelap di dalam hutan macam ni. Pukul 6pm, kami dah serik dicucuk nyamuk dan pacat. Kami pulang lebih kurang pukul 6.30pm.
.

No comments:

Papan Iklan

Papan Iklan
Homestay. Klik Imej

Join

BlogMalaysia.com