Monday, February 19, 2018

Menunggu Belida pulang senja...

.

Cuti CNY tak ke mana2. Nak memancing di pantai, cuaca terik pula. Tak jadi pergi. Kalau jadi pergi, ke Tg. Harapan halanya.

Maka aku memancing di tasik berdekatan rumah. Ramai orang luar yang datang memancing di tasik itu tapi biasalah, kalau dekat rumah biasanya jarang pergi.

Dan seperti biasa, oleh kerana aku memancing di tepi2 tasik, biasanya Ikan Belida yang makan.




Peliknya, Ikan Belida di sini lebih gemar makan umpan dikala senja masuk ke maghrib. Sudah 3-4 kali memancing di situ, memang itulah pe-el nya. Jadi, aku pergi (jalan kaki je) pun selepas masuk Asar.

Mungkin kerana cuaca dah redup / sejuk maka Ikan Belida mula rapat ke tepi. Mungkin juga kerana ada 'sesuatu' yang menghuni di hutan situ yang mahu 'perangkap' aku, lalu sorokkan aku selama seminggu???

.

6 comments:

SmBotak said...

kalau nak cuba casting, aku syorkan kat tasik belakang tanah perkuburan seksyen 10 kota damansara. tapi kalau nak merasa air masin, cuba la pantai acheh (pulau indah). aku tak penah dapat yang gred A kat situ, tapi aku suka sebab suasananya.

Nizam.Ariff said...

SM
Nice info. Nak merasa laut ....

Rapunzel Cikilolo said...

belida kalau dapat pun tak dimakan.

jadi, kalau dapat dan masih hidup memang lokman lepaskan balik...

huhuhu.

Nizam.Ariff said...

Rap.
Goreng garing ...sedap gak...

sudipVSsenduk said...

dulu masa kecik-kecik selalu baca buku mastika. Ada jugak cerita pasal pemancing yg akan dapat banyak ikan bila waktu senja nak ke maghrib. Mungkin juga ada 'sesuatu'.. Jeng jeng jeng
Hahahaha

Nizam.Ariff said...

SvS.
Fikir 2 kali nak balas tempat tu ni...

Papan Iklan

Papan Iklan
Homestay. Klik Imej

Join

BlogMalaysia.com